دومین کارگاه آموزشی علوم رایانه بدون رایانه

دومین کارگاه آموزشی «علوم رایانه بدون رایانه» در باغ کتاب تهران در حال برگزاری است. تاکنون تعداد قابل توجهی از مدارس شهر تهران در این نمایشگاه حضور یافته‌اند و این کارگاه با استقبال خوب دانش‌آموزان و مسئولین مدارس رو به رو شده است. مؤسسۀ فرهنگی فاطمی در راستای اهداف ترویجی خود از تمام مدارس تهران دعوت می‌کند تا ضمن بازدید از این نمایشگاه در برنامه‌های ویژۀ این مؤسسه شرکت کنند.

پروژۀ «علوم رایانه بدون رایانه» (CSUnplugged) پروژه‌ای آموزشی با هدف ترویج علوم رایانه بین کودکان و نوجوانان است. این پروژه تلاش می‌کند علوم رایانه را به عنوان رشته‌ای جذاب، سرگرم‌کننده، خلاق و برانگیزاننده به مخاطبان معرفی کند. به همین دلیل، این پروژه شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های آموزشی است که از طریق بازی‌ها و معماهایی که با کارت، نخ، مداد رنگی و همچنین جنب و جوش زیاد اجرا می‌شوند، علوم رایانه را به بچه‌ها می‌آموزد. فعالیت‌های آسان و سرگرم کنندۀ این پروژه، دانش‌آموزان تمام سنین را با مفاهیم بنیادین علوم رایانه (و البته نحوۀ کار رایانه‌ها) آشنا می‌کنند- البته بدون استفاده از رایانه!

⁣هدف اصلی از طراحی و توسعۀ این پروژه این است که کودکان بتوانند بدون آن‌که مجبور به یادگیری برنامه‌نویسی باشند، یک‌راست وارد دنیای علوم رایانه شوند و مسئله‌ها و چالش‌هایی که متخصصان رایانه با آن‌ها مواجهند را تجربه کنند. دانش‌آموزان با انجام فعالیت‌های این پروژه مفاهیم اساسی و بنیادین علوم رایانه را که به هیچ سیستم و نرم‌افزاری وابسته نیست می‌آموزند، مفاهیمی که همواره تازه و قابل استفاده هستند. بسیاری از فعالیت‌های این پروژه پایۀ ریاضی دارند برای مثال درک اعداد دودویی، نگاشت و نمودار، الگویابی و مرتب‌سازی و رمزنگاری. دیگر فعالیت‌ها نیز ارتباط نزدیکی با مباحث فناوری و نیز دانش و فهم شیوۀ کار رایانه دارند.

انتشارات فاطمی به‌تازگی ۲۱ فعالیت‌ پروژه علوم رایانه بدون رایانه را در کتابی با همین عنوان منتشر کرده است.

لازم به توضیح است این نمایشگاه به همت انجمن ترویج علم ایران و با همکاری بسیاری از سازمان‌ها، نهادها و مؤسسات پیشگام در گسترش علم و فناوری برگزار می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه‌های بزرگداشت هفته ترویج علم به وبگاه انجمن ترویج علم ایران به آدرس www.popscience.ir مراجعه کنید.

 

? شماره تماس برای هماهنگی اردوهای دانش‌آموزی مدارس: ۰۹۳۷۶۷۹۷۶۹۸ خانم آموزگار

? مکان: بزرگراه حقانی، محوطه کتابخانه ملی، باغ کتاب تهران، بخش کودک، طبقه اول، غرفۀ مؤسسۀ فرهنگی فاطمی

? زمان: ۲۵ -۲۰ آبان‌ماه
? از ساعت ۹ صبح

منتظر حضورتان هستیم.?

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *