مجموعۀ سه جلدی معماهای ببراس به زودی منتشر می‌شود

مجموعۀ سه‌جلدی «معماهای ببراس» گزيده‌ای از معماهای چالش ببراس در سال‌های اخير است.   چالش ببراس، یک مسابقۀ برخط (آنلاین) بین‌المللی با هدف ترویج مفاهیم بنیادی علوم رایانه  و تفکر  رایانشی  میان مخاطبان، به ویژه دانش‌آموزان است. این مسابقه شامل مجموعه‌هایی از مسئله‌های کوتاه و نیمه‌بلند چندگزینه‌ای یا تعاملی است که به اصطلاح معماهای ببراس نامیده می‌شوند. این معماها ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم علوم رایانه دارند، با این حال می‌توان، آن‌ها را بدون داشتن دانش قبلی در علوم رایانه حل کرد.

 برای پیمودن مسیری مناسب در جهت تقویت مهارت رایانشی، مجموعه «معماهای ببراس» در سه مجلد (گام اول، گام دوم و گام سوم) تنظیم شده‌است. گام‌ها متناسب با سن افراد نیستند، بلکه متناسب با میزان دانش و معلومات هر فرد و میزان پیچیدگی معماها هستند.

هر فصل کتاب شامل گزیده‌ای از معماهای یک سال چالش ببراس است. پرچم کشوری که معما را طرح کرده‌ است، نیز در صفحۀ مربوط به معما، آمده است. همچنين هر معما با توجه به محتوا و راه حل آن، يك يا چند برچسب دارد. برچسب‌ها بیانگر برخی از زمينه‌ها و مفاهيم كلی در علوم رایانه هستند كه در معماهای ببراس توجه ویژه‌ای به آ‌‌ن‌ها  شده‌است.

این مجموعۀ سه‌جلدی به همراه کتاب «علوم رایانه بدون رایانه!» یکی از جامع‌ترین منابعی هستند که تاکنون به‌منظور آموزش مفاهیم علوم رایانه و تفکر رایانشی برای گروه سنی کودک و نوجوان طراحی و اجرا شده‌ است. استفاده از کتاب «علوم رایانه بدون رایانه!» برای انجام فعالیت‌های آموزشی و مجموعۀ «معماهای ببراس» برای حل مسئله در کلاس، به مسئولان آموزشی مدارس و معلمان علاقه‌مند توصیه می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چالش ببراس و نحوه و زمان برگزاری آن در ایران می‌توانید به سایت bebras.ir مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *