ثبت‌نام چالش ببراس آغاز شد

المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷، مرداد ماه امسال برای اولین بار در ایران به میزبانی وزارت آموزش و پرورش بین ۳۲۰ دانش‌آموز از ۸۴ کشور برگزار خواهد شد. این المپیاد بزرگترین مسابقۀ برنامه‌نویسی در سطح جهان ویژۀ دانش‌آموزان کمتر از ۱۸ سال است که به مدت یک‌هفته برگزار می‌شود. دانش‌آموزان در المپیاد کامپیوتر باید سه مسئله الگوریتمی را در مدت زمان ۵ ساعت حل کنند و برنامه‌هایی بنویسند که توسط سامانه‌های داوری اتوماتیک ارزیابی و نتایج بلافاصله اعلام می‌شود.

به مناسبت برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷ در ایران دورۀ ویژه چالش ببراس ۶ تا ۱۳ مردادماه همزمان با این رویداد برگزار خواهد شد.

ببراس، یک چالش برخط (آنلاین) بین‌المللی با هدف ترویج مفاهیم بنیادی علوم رایانه و تفکر رایانشی میان عموم مردم به‌ویژه دانش‌آموزان است و می‌کوشد  در قالب چالشی انگیزشی، فرصت توجه به علوم رایانه و تفکر رایانشی را برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان در سراسر جهان فراهم کند.

تفکر رایانشی، مجموعه‌ای از مهارت‌های شناختی و فرایندهای حل مسئله است که به ما امکان می‌دهد مسئله‌های پیچیده را صورت‌بندی کنیم و راه‌حل‌های ممکن برای آنها را به گونه‌ای ارائه دهیم که یک انسان یا یک ماشین به عنوان عامل پردازش اطلاعات بتواند آن را درک و به طور ثمربخشی اجرا کند.

تفکر رایانشی شامل پنج راهبرد اصلی زیر است:

تجزیه: شکستن یک مسئلۀ پیچیده به چند مسئلۀ کوچک‌تر و ساده‌تر

 پیرایش: تمرکز بر جزئیات مهم و نادیده گرفتن اطلاعات غیر ضروری

 الگویابی: یافتن الگوهای مشترک در مسئله‌ها

 الگوریتم: طراحی و چینش گام‌ به‌ گام راه‌ حل‌های کوچک تا رسیدن به راه‌ حل نهایی

 ارزیابی: بازبینی فرآیند حل مسئله و تلاش برای بهبود راه‌ حل

چالش ببراس شامل مجموعه‌ای از مسئله‌های کوتاه و نیمه‌بلند چندگزینه‌ای یا تعاملی است که به اصطلاح معماهای ببراس (Bebras Tasks) نامیده می‌شوند. این مسئله‌ها ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم علوم رایانه دارند، با این حال، می‌توان آن‌ها را بدون داشتن دانش قبلی در علوم رایانه حل کرد. در واقع، شرکت‌کنندگان  برای حل معماهای این چالش، باید دربارۀ (و البته در چارچوب) موضوعاتی مانند اطلاعات، ساختارهای گسسته، محاسبات و پردازش داده‌ها بیندیشند و از مفاهیم الگوریتمی استفاده کنند. بنابراین، هر معمای ببراس به جنبه‌ای از مفاهیم علوم رایانه اشاره دارد.

ساختار چالش بین‌المللی ببراس

چالش ببراس بر اساس ساختار آموزشی هر کشور در پنج یا شش گروه برگزار می‌شود. برگزاری این چالش در ایران در پنج گروه زیر انجام می‌شود:

گروه یک(primary): گروه سنی ۸ تا ۱۰ سال (پایۀ سوم و چهارم)

 گروه دو(Benjamins): گروه سنی ۱۰ تا ۱۲ سال (پایۀ پنجم و ششم)

 گروه سه(Cadets): گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ سال (پایۀ هفتم و هشتم)

 گروه چهار(Juniors): گروه سنی ۱۴ تا ۱۶ سال (پایۀ نهم و دهم)

 گروه پنج(Seniors): گروه سنی ۱۶ تا ۱۸ سال (پایۀ یازدهم و دوازدهم)

شرکت‌کنندگان در چالش ببراس به ۱۵ معمای چهارگزینه‌ای یا تعاملی در سه سطح آسان، متوسط و دشوار پاسخ می‌دهند.

                  

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به

سایت ببراس

مراجعه نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *