جشن پایانی نهمین دورۀ چالش بین‌المللی ریاضیات کانگورو برگزار شد

جشن پایانی نهمین دورۀ چالش بین‌المللی ریاضیات کانگورو با حضور دانش‌آموزان برگزیده و خانواده‌های آن‌ها، مدیران مدارس و مراکز آموزشی، کارشناسان آموزشی و جمعی از اساتید ریاضی کشور، صبح روز جمعه ۱۷ شهریور در دانشگاه شهید رجایی تهران برگزار شد و به این ترتیب، این دوره از ریاضیات کانگورو نیز با موفقیت به پایان رسید.

۲۰۷ دانش‌آموز برگزیده از سراسر کشور به همراه والدین خود و مدیران بیش از ۳۰۰ مدرسه و مرکز آموزشی به این جشن دعوت شده بودند.

دانش‌آموزان شرکت‌کننده پس از پذیرش و پیش از آغاز رسمی مراسم جشن پایانی فرصت یافتند در مجموعه‌ای از باز‌ی‌های ریاضی گروهی و انفرادی که برای آن‌ها فراهم شده بود، شرکت کنند. در کنار میزهای بازی ریاضی، فضایی نیز برای ارائۀ کتاب‌های ریاضیات فراهم شده بود که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

مراسم رسمی جشن پایانی از ساعت ۱۰ صبح در سالن شهید تهرانی مقدم با تلاوت قرآن مجید، سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و نماهنگ جشن پایانی آغاز شد.

اولین سخنران این مراسم، آقای ایرج ضرغام مديرعامل و رئیس هیات مديره مؤسسۀ فرهنگی فاطمی ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر خم به حضار خوش‌آمد گفتند و به این نکته اشاره کردند که چالش ​رياضيات كانگورو با هدف علاقه‌مند كردن دانش‌آموزان به رياضيات در كشورهای مختلف برگزار می‌شود و مسئله‌های آن برای سنجش آموخته‌های رياضی دانش‌آموزان طراحی نمی‌شوند، بلكه هدف اصلی آن توانمند كردن دانش آموزان در حل خلاقانۀ مسئله است به‌گونه‌ای كه دانش‌آموزان با حل آن‌ها به خلاقيت خود پی برده و از آن لذت ببرند. رياضيات كانگورو مسابقه‌ای رقابتی نيست و برگزاری آن نبايد وسيله‌ای برای رقابت بين مراكز آموزشی و دانش‌آموزان شود. خانواده‌ها نيز نبايد فرزندانشان را برای كسب امتياز و رقابت با همكلاسی‌هايشان برای شركت در رياضيات كانگورو تشويق كنند.

سپس پیام ویدئویی آقای دکتر یحیی تابش عضو هيات علمی دانشگاه صنعتی شريف كه در حال حاضر به عنوان استاد مهمان در دانشگاه استنفورد مشغول تدريس هستند، برای حاضران در این مراسم پخش شد. ایشان ضمن تبریک به دانش‌آموزان شرکت‌کننده در مسابقات ریاضیات کانگورو، از دبیران، طراحان سؤال و دبیرخانه ریاضیات کانگورو در ایران تقدیر کردند. ایشان حل مسئله را چالشی همراه با خردورزی دانستند که در نهایت موجب ایجاد شعف و شادی در انسان می‌شود. پیشنهاد ایشان در پایان پیامشان، ایجاد باشگاه حل مسئله در مدارس بود.

در بخشی از این مراسم، گزارش نهمین دورۀ ریاضیات کانگورو به‌وسیلۀ آقای حامد محبی مسئول دبیرخانۀ ریاضیات کانگورو در ایران ارائه شد. بر اساس این گزارش، در نهمین دورۀ ریاضیات کانگورو در ایران بیش از ۸۶۰۰۰ دانش‌آموزان از سراسر کشور شرکت کردند که از این تعداد ۵۶٪ آن‌ها دختر و ۴۳٪ پسر بوده‌اند و سه استان اول با بالاترین آمار ثبت‌نام را تهران، اصفهان و بوشهر معرفی کردند.

 

آقای دكتر مهدی بهزاد، چهره ماندگار رياضيات كشور، كه هر سال با محبت فراوان در جشن پايانی رياضيات كانگورو حضور پيدا می‌کنند امسال هم با سخنرانی‌ها و رهنمودهای ارزندۀ خود باعث تشويق و دلگرمی علاقه‌مندانی شدند كه برای توسعه و ترويج علم در بين كودكان و نوجوانان كشور دلسوزانه فعاليت می‌کنند.

آقای دکتر سعید شعبانی مسئول واحد تحقیق و توسعۀ مؤسسۀ فرهنگی فاطمی و مدیر خانه ریاضیات تهران سخنران بعدی این مراسم بودند که با طرح مسئله‌ای جذاب به معرفی چالش ببراس و اهداف آن پرداختند.

آقای دكتر امير حسين اصغری (عضو هيات علمی دانشگاه شهيد بهشتی و مدرس دانشگاه ليورپول انگلستان) نیز در ادامه خوشحالی خود را از حضور در جمع ریاضی‌دانان آینده اعلام کردند . ایشان سپس به معرفی سایت maths4maryams.org پرداختند و به دانش‌آموزان پیشنهاد تشکیل گروه‌های ریاضی به نام خود در این سایت را دادند.

 

 

در ادامه از دانش‌آموزان برگزیدۀ استانی و کشوری مسابقۀ ریاضیات کانگورو در مقاطع ابتدایی و متوسطه با اهدای تندیس و جایزه تقدیر شد. این دانش‌آموزان حائز بالاترین تراز در گروه و استان خود بودند.

          

پس از تقدیر از دانش‌آموزان نوبت به مدارس و مراکز آموزشی برتر رسید. تعداد ۱۵ مدرسه و مرکز آموزشی به عنوان مراکز برتر برگزاری نهمین دورۀ ریاضیات کانگورو معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند. معیار انتخاب این مراکز تعداد شرکت‌کنندگان، کیفیت برنامه‌های جنبی و سابقۀ حضور در ریاضیات کانگورو اعلام شد.

در جشن پایانی این دوره از ریاضیات کانگورو، مانند دوره‌های گذشته، از طراحان سؤال‌های ریاضی که سؤال‌هایشان به کنگرۀ جهانی ریاضیات کانگورو ارائه شده و در بین سؤال‌های اصلی مسابقۀ ۲۰۱۷ قرار گرفته بود نیز با اهدای جوایزی تقدیر شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *