سی‌امین نشست سالانۀ کانگورو بدون مرز


سی سال همکاری کشورها برای ترویج حل مسئله و ریاضیات

 

کشور ایتالیا از پنجم تا نهم اکتبر ۲۰۲۲، (۱۳ تا ۱۷ مهر ۱۴۰۱)، میزبان نمایندگان صد کشور مختلف در سی‌­اُمین نشست سالانۀ «کانگورو بدون مرز» بود. در نشست امسال نیز به دلیل محدودیت­‌های ناشی از پاندمی، بعضی از شرکت­‌کنندگان به صورت برخط در جلسات و برنامه­‌های نشست حضور داشتند.

 

این نشست سالانه، گردهمایی‌­ای است که نمایندگان کشورهایی که چالش ریاضیات کانگورو در آن­‌ها برگزار می­‌شود و عضو انجمن جهانی «کانگورو بدون مرز» هستند، در شش گروه کاری، از بین مسئله‌­هایی که از همان کشورها به نشست پیشنهاد شده است، برای شش گروه سنی مسئله­‌هایی را برای چالش سال بعد انتخاب می­‌کنند. این گروه­‌های سنی عبارتند از: «پایۀ ۱ و ۲» (PreEcolier)، «پایۀ ۳ و ۴» (Ecolier)، «پایۀ ۵ و ۶» (Benjamin)، «پایۀ ۷ و ۸» (Cadet)، «پایۀ ۹ و ۱۰» (Junior) و «پایۀ ۱۱ و ۱۲» (Student). در گروه­‌های سنیِ «PreEcolier» و «Ecolier»، هریک ۲۴ مسئله و در سایر گروه­‌ها، هریک ۳۰ مسئله انتخاب می­‌شود.

 

کشور ایران امسال نیز از شرکت­‌کنندگان فعال نشست بود و سه نماینده از این کشور به­‌صورت برخط در نشست شرکت کردند: خانم‌­ها زهره پندی و سپیده چمن­‌آرا به‌ترتیب در گروه­‌های کاری PreEcolier  و Benjamin و آقای دکتر یحیی تابش در گروه Cadet فعال بودند.

 

امسال از میان ۴۰ مسئله که از سوی کشور ایران به نشست ۲۰۲۲ ایتالیا پیشنهاد شده بود، ۶ مسئله در فهرست نهایی مسائل چالش ۲۰۲۳ انتخاب شده است و ۱ مسئله نیز در فهرست مسائل رزرو این چالش آمده است. به دلیل محرمیت مسائل، فهرست مسئله­‌ها و نام طراحان آن­‌ها پس از برگزاری چالش ۲۰۲۳، در اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام خواهد شد و از این طراحان، تقدیر به عمل خواهد آمد.

 

شایان ذکر است که مسائل پیشنهادی از ایران در روندی چندماهه، از فراخوان طراحی مسئله برای کانگوروی ۲۰۲۳، حاصل شد. در این فراخوان حدود ۱۲۰ مسئله به دبیرخانه ریاضیات کانگوروی ایران رسید و پس از بررسی و داوری دقیق مسائل توسط کمیتۀ علمی این دبیرخانه و انجام تغییرات لازم بر روی بعضی از آن­‌ها، ۴۰ مسئله برای ارسال به نشست انتخاب، ویرایش، ترجمه و آماده‌­سازی شد.

 

سی‌­ویکمین نشست جهانی کانگورو بدون مرز در سال آینده در کشور مقدونیه شمالی برگزار خواهد شد که امیدواریم کشور ما با یاری معلمان، دانش­‌آموزان، دانشجویان و مدیران مدارس و دیگر علاقه‌­مندان به ترویج حل مسئله و ریاضیات ارزشمند در مدارس، همچنان از اعضای فعال در این رویداد جهانی باشد.

سپیده چمن‌آرا

برای مشاهده ویدئوی این نشست اینجا کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *