مرحلۀ پایانی شانزدهمین چالش بین‌المللی «ببراس» در ایران برگزار شد.

دانش‌آموزان برگزیدۀ شانزدهمین دورۀ چالش بین‌المللی «ببراس»، روز پنج‌شنبه ۳۱ مرداد و جمعه اول شهریورماه در مرحلۀ سوم و پایانی این چالش که در دانشکدۀ ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر تهران و کافه بازار(حامی شانزدهمین دورۀ چالش بین‌المللی ببراس) برگزار شد، شرکت کردند.

ببراس یک چالش ترویجی آنلاین است که با هدف آشنا کردن دانش‌آموزان با مفاهیم علوم رایانه و تفکر رایانشی در بیش از ۶۰ کشور مختلف و در ایران با نمایندگی موسسۀ فرهنگی فاطمی برگزار می‏‌شود. این چالش شامل مجموعه‌ای از مسئله‌های کوتاه و نیمه‌بلند تعاملی یا چندگزینه‌ای است که معماهای ببراس (Bebras Task) نامیده می‌شوند. این مسئله‌ها ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم علوم رایانه دارند که هرساله در کنگره جهانی ببراس تصویب می‏‌شوند؛ با این حال، تمام مقاطع تحصیلی می‌توانند آن‌ها را بدون داشتن دانش قبلی در علوم رایانه حل کنند. در واقع، معماهای ببراس بدون آن که دانش‌آموزان را درگیر مسئله‌های پیچیده فنی کنند، آن‌ها را با جنبه‌هایی از تفکر رایانشی و مفاهیمی از علوم رایانه آشنا می‌کند.

مرحلۀ اول این چالش در آذرماه ۹۷ به صورت آنلاین برگزار شد که دانش‌آموزان می‌توانستند از مدرسه، منزل یا هر مکانی که به اینترنت دسترسی داشتند در این مرحله شرکت کنند. در مرحلۀ دوم این چالش نیز برگزیدگان مرحلۀ اول، در بهمن ماه ۹۷ به طور هم‌زمان در سراسر کشور و در حوزه‌های تعیین شده در این چالش خود را محک زدند.

امیرمحمد جذبی، دبیر علمی این رویداد می‏‌گوید: «ببراس در ایران به صورت سه مرحله‌‏ای برگزار می‌‏شود که مرحلۀ سوم آن به نوعی تقدیر از کسانی است که بهترین علمکرد را در دو مرحلۀ قبلی داشته‏‌اند، در مرحلۀ سوم که در دو روز بر‏گزار می‌‏شود دانش‏‌آموزان با شرکت در سخنرانی‏‌ها و کارگاه‏‌های متنوع با مفاهیم کلیدی در علوم رایانه و با تفکر رایانشی آشنا می‌‏شوند و با ظرفیت این مفاهیم در بازار کار ارتباط می‏‌گیرند.‏»

مرحلۀ سوم شانزدهمین دورۀ چالش بین المللی ببراس، با برگزاری سخنرانی‌‏ها و کارگاه‌‏هایی در خصوص علوم داده، هندسه محاسباتی و نظریه بازی در روز اول با میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و در دانشکدۀ ریاضی و علوم کامپیوتر برگزار شد. در روز دوم نیز با هدف آشنایی دانش‌‏آموزان با محیط واقعی کسب‏ و‏ کارهای فنآورانه و میزبانی شرکت کافه بازار این رویداد پی گرفته شد. در انتها نیز دانش‏‌آموزان گواهی شرکت در مرحلۀ سوم را به همراه یادگاری‏‌هایی از موسسۀ فرهنگی فاطمی دریافت کردند.

لازم به ذکر است که مسیر تحصیلی در ایران در سال‏‌های اخیر با معضل گرایش فزاینده دانش‌‏آموزان به رشته‌های تجربی و پزشکی مواجه شده است که کشور را احتمالاً در سال‏‌های آتی با مشکلاتی از جمله کمبود نیروی متخصص در حوزه‌‏های فنی‏ و ‏مهندسی و به خصوص نرم‏ افزار مواجه خواهد کرد. این در حالی است که در اکثر کشورهای توسعه یافته، آموزش علوم رایانه و تفکر رایانشی در مقاطع مختلف تحصیلی حتی در دورۀ پیش دبستانی و ابتدایی و با هدف علاقه‏‌مند کردن دانش‌آموزان به این مفاهیم حضور دارد. امید است که با برگزاری هرچه بیشتر این رویدادهای ترویجی، توجه متولیان آموزش در کشور به اهمیت این مفاهیم بیشتر شود و در جهت بسترسازی مناسب برای فراگیر شدن آن بکوشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *